torsdag 23. august 2012

BROKKOLIPAI: GLUTENFRI



Glutenfri mat og baking er ikke alltid så lett å få til. Jeg tenkte jeg kunne dele noen oppskrifter med dere fremover, på ting som vi har funnet ut smaker godt, og som funker greit å lage. Ettersom både jeg og jenta vår har cøliaki så har vi da blitt litt drevne etterhvert. :) Jeg fant ut at jeg hadde det for snart 10 år siden, så om du lurer på noe ang. dette, eller trenger tips og råd er det bare å spørre! 
Dette trenger du: 
3 dl glutenfritt mel (Jeg har brukt Semper sin mix med fiber,
da får du en litt grovere bunn som jeg syns smaker godt.)
100 gram smør
1 egg

100 g brokkoli
250 gram kjøttdeig
1 dl hakket purre
1 ss ketsjup
1 ss sennep
salt + oregano
3 egg
3 dl fløte
3 dl revet ost

Smuldre smøret i melet. Tilsett egg og jobb sammen til en deig. Trykk ut i paiform, ca 28 cm i diameter. Forstek paibunnen i ovn i ti minutter på 200 grader. 
Brun kjøttdeig og purre. Bland i ketsjup, sennep og krydder. Fordel kjøttet og brokkoli i paibunnen. (Jeg bruker også andre grønnsaker i fyllet, gjerne om vi har noe rester som skal brukes opp, mais og paprika passer for eksempel bra). Visp egg og fløte, og hell over kjøttblandingen i paibunnen. Dekk med revet ost. Stekes på 200 grader i ca 30 minutter.
Paien kan gjerne hvile 10 min før servering. 
Har du erfaring med glutenfritt kosthold, 
baking eller andre tips hører jeg gjerne fra deg!
_____
Recipe for gluten free broccoli pie. 

3 kommentarer:

  1. Hei,
    Du må sjekke http://littlestsweetestthings.blogspot.no/
    Her er det mye bra alternativ mat :-)

    SvarSlett
  2. Takk for supert tips! Masse flotte oppskrifter, og så flott med bilder av fremgangsmåten!

    SvarSlett
  3. Liker virkelig godt denne paibunnen..bare denne jeg bruker..kjempe god oppskrift..nå blir det sheperds pai til kveldsmiddag i dag :) tusen takk for god oppskift :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du vil legge igjen en kommentar - da blir jeg veldig glad! ♥ Hilsen Kikki